[caption id="attachment_7075" align="aligncenter" width="700"] Caroline Dalenson, Gallery Director på Galleri Dalenson[/caption] Ni har ju valt att starta nytt galleri mitt under en pandemi. Hur vågar ni göra det? Och hur föddes idén att starta galleri? – Jag har länge drömt om att på heltid få engagera mig i konsten, samtidigt som mina föräldrar Theodor och Isabella alltid velat driva ett riktigt bra internationellt galleri i Stockholm. För ett tag sedan föreslog jag att det nu kunde vara dags att göra det och att jag var beredd att helt fokusera på att bygga upp detta. Det krävdes ingen större övertalning och pandemin gjorde det snarare möjligt att hitta en riktigt bra lokal i Stockholm. Berätta om ditt konstintresse. – Det som har format mitt konstintresse är att jag vuxit upp i en familj där merparten av både arbete och fritid kretsat kring konst. Theodor, min pappa har bland annat varit styrelseledamot i Guggenheim Museum, Aspen Art Museum och Americans for the Arts, och ordförande för National Arts Awards. Så jag har varit med min familj på otaliga ateljébesök och konstevenemang under min uppväxt. Mitt första konstnärsminne var när jag som 6-åring fick besöka Robert Rauschenberg i Florida, och sedan dess har det fortsatt på samma sätt. Numera missar jag sällan att besöka museer och utställningar på egen hand när jag är ute och reser. Till och med på min smekmånad var konsten huvudfokuset. Ni öppnade i slutet på augusti med en utställning av Robert Mapplethorpe. Berätta mer om utställningen. – Besökarna kan förvänta sig ett urval av Mapplethorpes verk från hela hans verksamhetstid med undantag för de homoerotiska bilderna som av flertalet besökare kunnat uppfattas som utmanande och pornografiska. Vi ville inte att det skulle vara just dessa verk som skulle känneteckna hela hans livsproduktion eller utställningen. Hur tänker du kring konst i hemmet? – Konst är det som många gånger ger hemmet karaktär. Jag tycker att man ska köpa sådant som man njuter av att leva med och tror kommer att ge en tillfredsställelse en lång tid framöver. Vad beträffar värdet på konsten så ska man dels känna att man har råd med det man köper så att man inte hamnar i en sits då man plötsligt tvingas att sälja. Då blir det extra viktigt att man inte köper hårt marknadsförda och massproducerade verk som i framtiden inte kommer att ha något andrahandsvärde överhuvudtaget. Två utställningar man bör besöka just nu. – Alberto Giacomettis kommande utställning på Moderna Museet och Hilma af Klint på Moderna i Malmö är ett måste för den som missat Hilma tidigare. När det gäller gallerier så har det varit uppehåll de senaste månaderna men jag tycker att nästan allt som Andréhn-Schiptjenko, Wetterling Gallery och Cecilia Hillström Gallery visar är intressant.