[caption id="attachment_7115" align="aligncenter" width="700"] Paola Bjäringer, grundare av Misschiefs. Spegel Piss Off av Frida Fjellman Foto: Daniel Camerini[/caption] Berätta om initiativet Misschiefs. – Misschiefs är ursprungligen en feministisk nomadutställning med samtida konst och konsthantverk samt formgivning som producerats av mig tillsammans med tio svenska kvinnliga skapare som blivit utvalda för deras starka konstnärliga punkiga uttryck. Utställningens och kollektionens syfte är att ge plats till en mer mångfaldig och modigare röst i det svenska konstnärliga rummet. Del av vinsten från dom sålda föremålen som produceras in max 3 ex var och även utställnings katalogen går till en kvinno stiftelse som heter The Case For Her. I varje land som Misschiefs besöker, bjuder jag in ett kvinnodrivet galleri eller kvinno kurator som in sin tur väljer en kvinnlig konstnär som skapar ett unikt objekt för Misschiefs. Utställningen växer lite mer i varje land! I Stockholm bjöd jag in Andréhn-Schiptjenko och konstnären Yngvild Saeter. Hur föddes idén? – När jag flyttade hem till Stockholm efter över trettio år i Paris där jag växte upp och sedan drev galleri så blev jag rätt besviken på avsaknaden av brädd och kraft i den svenska designen. Jag saknade mycket av den "edge", den politiska och punkiga mångfald och starka karaktär som svensk form och kultur är känd för utomlands. Så föddes Misschiefs, en längtan efter representation av de fantastiska talanger som finns i Sverige idag. Misschiefs står för en återfödelse av svensk estetik, den som bubblar under ytan i de osynliga rummen där svenska nutida kreatörer ritar upp en trans- och icke-binär ny värld. [caption id="attachment_7118" align="aligncenter" width="700"] Foto: Daniel Camerini[/caption] Utställningen öppnade ju redan i vintras men som för de allra flesta ändrades ju allting pågrund av coronakrisen. Hur påverkades ni av pandemin? – Misschiefs grundutställning med tio utvalda svenska kvinnliga kreatörer visades i Bångska Våningen på Stureplan i tre veckor i februari och skulle sedan fortsätta till Milano, Frankrike och London. Men på grund av coronakrisen kunde Misschiefs inte resa vidare. I samarbete med Humlegarden Fastigheter kom jag istället på idén att temporärt ta över en tom lokal på Östermalm för att aktivt stödja utvalda kreatörer i form av gratis art-studios som vi kallar för Misschiefs Takeover. Berätta mer om Misschiefs Takeover! – Misschiefs Takeover som dragit igång nyligen är en temporär räddningsaktion i Stockholm i en gammal fantastisk tvätteri-lokal på Linnégatan 4 i Stockholm som verkar för kvinnliga, trans och icke-binära konstnärer samt inbjudna gästkonstnärer som särskilt påverkas av den ekonomiska krisen. Vi erbjuder gratis ateljéer, utställningar och butiksutrymmen till utvalda kreatörer för att visa upp sin konstnärliga process för besökarna och som sedan kan sälja konsten direkt till publiken. Totalt är tjugo kvinnliga kreatörer representerade på plats, åtta utvalda konstnärer som har en egen art studio som dom jobbar ifrån varje dag, och utöver det två stycken inbjudna installationskonstnärer. Varje vecka bjuder jag dessutom in en ny kreatör som tar över den centrala scenen, som också syns från gatan. Vi live-streamar också på Youtube och Instagram varje dag! [caption id="attachment_7120" align="aligncenter" width="700"] Matali Crasset "Permit To Build" och Frida Fjellman "Piss Off". Foto: Daniel Camerini[/caption] Vad tror du behövs just nu för att konsten ska kunna överleva den här pandemin? – Mer solidaritet! Att tänka utanför ramarna och våga ta nya initiativ tillsammans. Sverige står ju i ett rätt så bra läge om man jämför med andra länder just nu. Talangerna finns här och nu, tomma lokaler i Stockholm finns, just nu handlar det om att samlas runt samma bord och skapa konkreta positiva projekt som förenar marknaden, konstnärer och publiken. Några av konstnärerna man kan se på Linnégatan 4 är: Yngvild Saeter, Klittpower, Minna Palmqvist, Farvash, Elise Leonin, Anna Nordström, Emma Marga Blanche, Jenny Nordberg, Frida Fjellman, David Taylor, Sara Szyber, Anna Kraitz, Kitty Schumacher och Märta Mattsson. Utställningen är öppen fram till 30 oktober. Läs mer här!